Ca nişte fantome cenuşii de oţel, tancurile se mişcă greoi prin pâcla deasă care se ridică peste ruinele fumegânde ale oraşului: sunt şapte tancuri româneşti, ai căror comandanţi se pregătesc de cea mai importantă luptă a vieţii lor.
La câţiva kilometri distanţă, din celălalt capăt al Ruinburgului, inamicul a plecat deja la atac: şapte tancuri maghiare, de culoare verde-oliv, pornesc în bătălie exact ca într-un roman de Sven Hassel: în huruit de motoare ambalate la maximum şi zăngănit rece de şenile.
Vrei sa joci si tu ? Click aici si intra in lupta !
Suntem în anul 2013. România – aşa cum o ştim noi – a fost cucerită în întregime. Transilvania a ajuns o bogată provinicie germană, iar Moldova şi Muntenia se află sub dominaţie turcă.
Cel puţin aşa arată harta celui mai popular joc video de pe planetă, din acest moment – World of Tanks (WoT): o lume virtuală a tancurilor care adună peste 65 de milioane de jucători. Printre aceştia, şi câteva zeci de mii de români. Peste 21 de mii, dacă am lua în considerare doar „like”-urile date paginii de pe Facebook a World of Tanks Romania.
Clanurile
Cei mai experimentaţi jucători s-au grupat în clanuri. Scopul: cucerirea de teritorii. Teritoriile îţi aduc galbeni, iar galbenii îi poţi folosi pentru a cumpăra tunuri, obuze, şenile şi plăci de blindaj. Sau, pur şi simplu, alte tancuri. „Este un fel de Ev Mediu, dar cu tancuri”, recunoaşte distinsul domn cu păr cărunt şi ochelari care s-a aşezat în faţa mea la o terasă din Braşov. „Cucereşti, jefuieşti sau faci alianţe cu alte clanuri”, adaugă acesta. Poartă un tricou lejer, cu guler şi cu dungi alb-negre orizontale, o pereche de blugi şi pantofi uşori, de vară.
În lumea reală îl cheamă Cristi şi e militar de carieră. În lumea World of Tanks (WoT) îl cheamă Skro Skyros şi este comandantul unuia dintre cele mai bune clanuri româneşti – The Romanian Rebels. Recent, „Rebelii” au reuşit să obţină un onorabil loc 50 în topul clanurilor europene – cea mai bună clasare românească – în condiţiile în care stasticile WoT numără, la această oră, 18 113 de clanuri înregistrate doar pe serverele din Europa.
„La noi, în clan, media de vârstă e destul de ridicată”, spune Cristi/Skyros. Ochelarii şi mustaţa căruntă dau o anumită greutate vorbelor sale. La masă ni s-a alăturat Dorin, un domn înalt cu păr alb şi mustaţă tunsă regulamentar. Poartă un tricou alb sport, o pereche de pantaloni scurţi din doc, cu buzunare laterale şi de culoarea bej-kaki şi adidaşi. La fel ca şi Cristi, Dorin e tot artilerist. Ceilalţi membri ai clanului îl cunosc sub numele de „ursu_lenes”, o poreclă care nu are nici o legătură cu felul în care îşi duce la îndeplinire misiunile de luptă în lumea virtuală a tanchiştilor. Aici, Dorin joacă importantul rol de „diplomat” al clanului : ia legătura cu alte clanuri şi stabileşte alianţe şi tratate de non-agresiune. „Punem la cale zonele de influenţă”, recunoaşte el. Şi, cu excepţia, poate, a Antarcticii, zonele de influenţă sunt deja stabilite.
În lumea reală, World of Tanks este deţinut de WorldGaming o companie din Bielorusia care acum are birouri împrăştiate în întreaga lume, de Londra până la Sidney, via Nicosia. La fel ca birourile, serverele care găzduiesc bătăliile sunt şi ele răspândite pe aproape toate continentele: din Europa până în partea asiatică a Rusiei, Statele Unite sau Oceania.
La începutul acestui an, unda de şoc a lovit şi România. Pe 30 ianuarie, Instra Corporation, o societate cu sediul social înregistrat la o căsuţă poştală din Melbourne, Australia, a achiziţionat domeniul tanchist.ro. De atunci a şi început o campanie masivă de recrutări, materializată prin reclamele la TV şi de pe internet care îi tot îndeamnă pe jucători să „înfrunte puterea oţelului”. Fascinaţi de posibilitatea de a manevra o bestie metalică prin bogatele holde ale Ucrainei sau – după caz – prin ruinele unui oraş german – jucătorii (români şi de pretutindeni) continuă să se înroleze.
Printre jucători se numără şi „stăpânul absolut” (din lumea reală) al World of Tanks: belarusul Victor Kislyi, CEO al WorldGaming, el însuşi un .gamer. „Noi, jucătorii înveteraţi, am fost mereu pasionaţi de tematica militară”, recunoaşte Kislyi într-un interviu publicat pe forumul acestui joc. „Fiecare model de vehicul din WoT păstrează cu fidelitate toate caracteristicele tehnice ale vehicului din viaţa reală”, spune Kislyi. „Procesul începe cu o echipă de cercetători şi conslutanţi istorici care petrec zile întregi prin biblioteci şi muzee, căutând cât mai multe referinţe. Apoi, vine rândul programatorilor”.
Aceştia iau în considerare fiecare centimetru pătrat de blindaj suplimentar, caracteristicile fiecărui obuz perforant, ori felul în care montarea unui tun mai puternic afectează ţinuta de drum sau propulsia. Astfel, pentru a contracara un vehicul din WoT, un jucător trebuie să adopte acelaşi tip de tactici pe care un militar adevărat le-ar adopta într-o luptă reală. Sau, altfel spus, dacă eşti militar de carieră şi joci WoT, porneşti deja cu un mic avantaj. Regulă care se confirmă cel puţin în cazul jucătorilor din România.
“Ne-am mai bătut cu nişte maghiari. Ei ne-au provocat, dar i-am bătut măr. I-am scos de pe hartă !”
„Înainte de fiecare bătălie facem briefing de analiză”, spune Cristi, militarul de carieră care conduce un întreg regiment în WoT. „Vedem configuraţia terenului, câmpurile obligatorii de trecere şi ce tancuri să folosim în funcţie de aceste caracteristici”, spune el. „Skyro” a luptat până acum în 28 831 de bătălii. A ieşit victorios în 13 958. A fost decorat cu nu mai puţin de 47 de medalii (din 67 posibile). Clanul său deţine 5 provincii în Nordul Africii, undeva în Libia.
Aici, nevoia i-a transformat pe români în veritabili aşi ai luptelor duse în deşert. „Ne-am bătut nu nişte nemţi în Estul Africii şapte seri la rând”, spune Cristi. Îi atacam noi, apoi ne atacau ei. La un moment dat, au luat legătura cu noi şi ne-au întrebat: ‚Ce aveţi cu noi?’ Până la urmă s-a terminat la egalitate şi am rămas prieteni. În rest, ne-am mai bătut cu nişte maghiari. Ei ne-au provocat, dar i-am bătut măr. I-am scos de pe hartă !”
“Contele” şi “Maniacii”
„Rebelii” continuă lupta şi speră la ziua în care vor elibera provinciile româneşti de sub jugul germano-turc. Regiunea „Valahia”, de pildă, este una dintre cele mai bogate din Europa. Pentru a „debarca”, însă, în Europa, trebuie să înfrunţi clanuri mult mai puternice, cu mult mai mulţi „galbeni”. Creatorii jocului au lăsat însă o portiţă deschisă gamerilor înrăiţi: „galbenii” virtuali pot fi cumpăraţi cu euro reali. Portiţa poate fi însă deschisă şi din cealaltă parte: gamerii înrăiţi au posibilitatea de a câştiga „euro reali” din competiţii speciale.
O parte din membrii clanului „Romanian Rebels” joacă în „Liga Mare. Mai exact, în ESL – EsportsLeague, secţiunea World of Tanks. Cei mai buni jucători au posibilitatea să se califice mai departe, în Liga Pro, unde premiile se acordă în euro, reali. În fiecare weekend au loc concursuri cu premii de 1 000 – 2000 de euro acordaţi echipei câştigătoare. Marele Premiu este de 50 de mii de euro.
„Aici, în ESL, te antrenezi, pur şi simplu. E ca un poligon de încercare”, spune Cătălin. În lumea reală, lucrează în biroul cu aer condiţionat al unei mari companii de retail. În lumea WoT, Cătălin e cunoscut sub numele „Contele” şi este comandant-adjunct al „Rebelilor”. Joacă în prima divizie din ESL unde formează o echipă cu alţi şase tanchişti, aleşi pe sprânceană. Echipa se numeşte Homicidal Maniacs.
În urmă cu câteva săptămâni, “Maniacii” au ratat „la mustaţă” calificarea în Liga Pro, fiind învinşi, după 5 bătălii, de o puternică formaţiune de blindate maghiare – eternii rivali ai Rebelilor. Prima bătălie s-a dat printre muntii de moloz ai Ruinburgului, unde românii au venit cu o strategie greşită, în urma căreia au căzut în câteva ambuscade cumplite pe străzile strâmte din jurul Catedralei. Şi-au luat, însă, revanşa, în bătălia pentru Himmelsdorf. Aici, ei au adoptat o tactică mai defensivă, mult mai potrivită unei lupte de stradă. În cele din urmă, Maniacii aveau să fie învinşi, la limită, cu 2-3.
Meciul a fost transmis şi comentat în direct pe un site video specializat, care difuzează zilnic astfel de turnee. Momentan, lupta pentru dominaţie globală mai are de aşteptat. Cei care se înregistrează pe un server de pe un continent nu se pot confrunta cu alţi concurenţi, de pe alte continente. De exemplu, un jucător din România încă nu se poate duela cu un canadian care are cont pe un server nord-american sau cu un malaiezian înregistrat pe un server din Oceania.
Dar să nu ne facem iluzii. Cei mai mulţi jucători înregistraţi sunt oricum ruşii – în jur de 15 milioane. În medie, un jucător are în garaj circa 10-15 tancuri. Încercaţi să vă imaginaţi o lume – fie ea şi virtuală – cu 150 de milioane de tancuri ruseşti. Şi asta doar în Europa.